lördag 14 maj 2011

Libyen och Sverigedemokraterna

Tänkte börja mitt bloggande med en tanke jag har haft enda sedan man röstade om att skicka Jas-gripen plan att skydda den libyska civilbefolkningen. SD är helt och hållet emot detta, vad jag föstår så är det "slöseri med svenska skattepengar".

Dock så går det att tänka på ett helt annat sätt. SD har som högsta mål att minska invandringen till Sverige. Det faktum att den libyska civilbefolkningen flyr sin maktgalne ledare efter det att han rullat in stridsvagnar och artilleri mot civila. Dessa människor måste då fly någonstans och Sverige är ett alternativ.

Om man då, redan i dess initialskede, skickar ner plan (som visserligen kostar pengar) så kan man skydda den Libyska befolkningen på plats, och då slipper man att de kommer till Sverige och kostar skattepengar här. Dessutom så har vi gjort en god gärning för det libyska folket samt förhindrat att människor dör och dessutom upperätthåller den av FN satta agendan.

Världen krymper för varje dag, kommunikationer sker snabbare och snabbare mellan fler och fler. Kan vi direkt hjälpa folk i andra länder, så behöver de inte komma till Sverige, de kan stanna kvar i sitt eget land och hjälpa sig själva med hjälp av oss. Kommunikationen med de kommer för alltid att finnas.

Jag är säker på att jag kommer att få runt 100 hatbrev från SD-maffian som undrar vilken idiot jag är som dyker upp här, men jag vill bara påminna de om att det är just den reaktionen jag förväntar mig. Jag skulle bli stort förvånad om en SD-anhängare kommer hit och kan argumentera rationellt varför man inte ska hjälpa andra. Att skrika ut sitt budskap mer och mer, utan att läsa vad jag skriver hjälper inte ens egen situation, fråga bara Khadaffi.

Svd Expr

2 kommentarer:

Roger Svensson sa...

Nu har ju knappast de militära insatserna i Afghansistan eller Irak minskat invandringen till Sverige från dessa länder, snarare tvärtom, så Sd har ju faktiskt en poäng.

Att det enda sättet man kan hjälpa den libyska befolkningen är att skicka svenska stridsflygplan, vars uppdrag bara är rent symboliskt, är ju rent nonsens. Om man ville hjälpa den libyska befolkningen att frigöra sig själva så skulle man snarast lagt dessa pengar på att beväpna och träna rebellerna, Sverige har ju tidigare hjälpt till att beväpna Khadaffi, så några moraliska invändningar mot detta har jag svårt att se. Pengarna hade också säkert hjälpt till att rädda livet på fler libyer om man i stället hade satsat dessa på att humanitär hjälp till belägrade städer. Nuvarande militära insats från Sverige är ju ungefär lika effektiv som att elda upp pengarna …

ModeratMartin sa...

Och hur många hjälporganisationer kommer in i Lybien och kan ta sig fram till de drabbade? Det vore verkligen att bränna pengar, eller snarare människor eftersom Khaddafi skulle skuta ner varenda hjälparbetare han ser.

Du säger att de svenska planen är där rent symboliskt. Tänk om, och snabbt. Gripen är faktiskt så bra som försvaret säger att det är. Planet är det bästa spaningsplanet som nato har tillgängligt vid Libyen och det är mycket troligt att en hel del utav just deras spaning har lett till den senaste veckans precisionsbombningar.

Och insatserna i Afghanistan och Irak var väl inte riktigt inriktade ifrån början på att skydda civilbefolkningen utan det faktum att tankarna på det kom först långt senare som ledde till en hel del av problemen där nu.